Woensdag was ik vanalles van plan met de kinderen rond de dagen van de week in het Engels. Ik had dinsdag de hele namiddag gewerkt aan een  doorschuifsysteem. Op het einde had ik een spel met iedereen samen voorzien. Helaas kon de les niet doorgaan want de leerkracht van muziek had meer tijd nodig om de liedjes te oefenen die ze dinsdag moesten zingen. Het schoolkoor zingt ieder jaar in een andere school. Na enkele keren te luisteren naar de liedjes heb ik mij nuttiger bezig gehouden. Carina de dochter van de conciërge had de volgende dag examen Engels. Ik heb haar dus een hele tijd geholpen om de grammatica uit te leggen en zinnen te vertalen. Haar boek stond vol met fouten en ze wist bijna niets van wat ze had opgeschreven. Volgens mij kopiëren ze veel van het bord zonder eigenlijk goed te weten waarover het gaat. Over de middag hadden Ria en ik vergadering op school met Monica en 2 leerkrachten. We hebben subtiel aangebracht dat we graag wat willen veranderen aan het gedrag van de kinderen. Dat slaan, schoppen en grof taalgebruik mag zeker eens aangepakt worden! Ik heb enkele voorstellen gedaan en met 2 van mijn ideetjes beginnen we na de vakantie. We gaan voor elke klas 5 sterren maken. En de kinderen moeten die aan elkaar geven als ze vinden dat diegene dat verdient heeft. Belangrijk is dat ze verwoorden waarom ze die ster aan iemand geven. Het mooie daaraan is dat de kinderen zelf positief gedrag opmerken bij medeleerlingen. Het is niet de leerkracht die zegt van ‘die zou wel eens de ster mogen krijgen vandaag’. Zo werkt het niet. Wel grappig was dat ik het steeds over 5 pluimen had. Ik had er totaal niet bij stil gestaan dat ‘iemand een pluim geven’ een gezegde is  van bij ons. Hier staat een pluim totaal niet in verband met goed gedrag. Daarom keken ze een beetje raar en gelukkig had Ria snel door waarom! ;-) We hebben het ook over de moestuin gehad, we willen de kinderen meer betrekken. Ze kunnen de woensdagnamiddag beter gewoon meegaan als het de beurt is aan hun mama of papa. Daarna heeft Monica ons een verlanglijstje getoond van wat ze nog willen voor de school. De muur in de keuken uitbreken, de oven en de microgolf. Ook hadden ze aan 400 dollar nieuwe leerplannen aangekocht. Ze hadden ze al gekocht zonder ze te betalen… Ok, dat ze nodig zijn maar ze mogen dat wel eerst eens met ons bespreken hé. De overheid is wel héél slim geweest, de leerplannen zijn gedrukt op een super donkere achtergrond. Het is onmogelijk om ze te kopiëren. Maar welke school kan 400 dollar ophoesten om deze boeken te kopen? Geen enkele! Dus ze kopen ze niet met als gevolg dat ze de vernieuwingen niet kennen. Waarom maakt de staat veranderingen als niemand ze zal toepassen? 50 dollar per leerplan, en ze zijn nergens online te vinden. Ik vind het overdreven! Wij gaan ze nu kopen met de centen van de benefiet. Op de bureau van ECASSEF zijn we na de vergadering eens aan het rekenen gegaan en we hebben al heel veel centjes nuttig besteed! Het jaarloon van de ingenieur voor onze moestuin, zaden, werktuigen, een bal, het vervoer naar Quito voor het concert om geld in te zamelen, kopietjes voor de kinderen, Engelse werkboeken, de leerplannen, een externe hardeschijf, een blender… We hebben al bijna niets meer over. Dus we zullen moeten wachten tot er weer wat binnenkomt. Het project van de school in Oostakker die soep met balletjes gaat verkopen ten voordele van de Pestalozzischool bijvoorbeeld.  Daarna kunnen we eens kijken wat er dringend moet veranderd worden. Maar ze kunnen niet alles willen, ze moeten keuzes maken.

Donderdag zijn we dus met de kinderen naar het schooltje verderop in de straat gegaan om er onze kerstliedjes te zingen. In die school zitten kindjes van 2 tot 6 die heel arm zijn. Gelukkig krijgen ze het gebouw van de staat en ook het eten en de lonen van de leerkrachten betalen ze. Dat geluk hebben wij met de Pestalozzischool helaas niet. Gehandicapte kinderen worden nog steeds niet goed aanvaard in deze maatschappij. Onze kinderen kregen na het zingen gelatine van kersen en een lekker stuk taart. Bij het buitengaan kregen ze zelfs allemaal nog een zak met koekjes en snoep! Ze waren nogal in de wolken hoor! Toen Carina thuis kwam was ik natuurlijk benieuwd hoe haar examen Engels was geweest. Ze zei dat het behoorlijk goed was gegaan en dat de vragen niet moeilijk waren. Het valt nog af te wachten hoe de uitslag zal zijn, want ik had gisteren toch wel heel veel schrik in haar plaats toen ik zag hoe weinig ze er van begreep. Er zijn nog 2 kinderen gekomen in de namiddag om kerstkaartjes te maken. Nu zijn er nog 2 te kort vooraleer we ze kunnen opsturen. Hopelijk komen ze volgende week want daarna is het vakantie! ’s Avonds heb ik het eten gemaakt want madre voelde zich niet goed. Het is doodnormaal dat mannen niets helpen in het huishouden. Ik ga toch proberen om ze hier af en toe eens aan het werk te zetten hoor. Ik kan er niet goed tegen dat mijn madre (en soms ik) het slaafje hier is voor iedereen. Zelfs mijn zus is extreem lui. Gelukkig is het beter als haar vriend in het weekend bij ons is. Hij is laat ons zeggen een uniek stuk, want nieuwe mannen kom je hier toch bijna niet tegen hoor. Hij helpt vaak met madre en dan kan mijn zus niet anders dan meehelpen. Maar als hij er niet is dan doet ze niets. Geef me dit geef me dat, en ze liggen zelf in de zetel tv te kijken. Ze liggen ook altijd tot ’s middags in bed en als ze dan eindelijk eens opstaan en het eten is nog niet klaar, dan zijn ze geambeteerd. Samen eten maken en samen afwassen is toch veel leuker en het is sneller gedaan.

Vrijdag heb ik mijn lesje kunnen geven aan 4 en 5. Maar ze waren ongelooflijk uitgelaten! Ze respecteerden het doorschuifsysteem helemaal niet, ze keerden terug naar iets dat ze al gedaan hadden omdat ze dat een toffere activiteit vonden. Ik ben dus maar vroeger met de spelletjes gestopt. Ik had ze herhaaldelijk gewaarschuwd. En droog les geven is voor hen en voor mij niet plezant. De vakantie begint al te kriebelen denk ik. Het spel buiten met iedereen samen zal voor volgende maandag zijn. Als ze ten minste een beetje gekalmeerd zijn dit weekend. Na mijn les hebben we rock en roll gedanst met 4 en 5. We hebben de oude rockklassiekers opgelegd en de tafels aan de kant geschoven. Ik heb me goed geamuseerd! In de namiddag heb ik enkele werkschriften van de kinderen verbeterd en ben daarna vroeger naar huis gegaan om met de familie Mora en Aveillaneda lekkere lasagne te maken. Mijn gastgezin heeft problemen met die familie voor de een of andere reden. Maar ik heb er niets mee te maken dus ik ga af en toe stiekem naar daar. Een leugentje om bestwil heet dat dan. ;) Als ik eerlijk zeg dat ik naar hen ga dan mag ik niet of verzinnen ze wel iets zodat ik niet kán gaan. Het was er enorm gezellig. Sandra, Diego, Sonia en enkele nichtjes waren er. We hebben met z’n allen lasagne gemaakt met stukjes kip erin en overdreven veel kaas! Om al je vingers van af te likken. Voor het eten hebben we eerst enkele kerstliedjes gezongen en een stukje uit het kerstverhaal gelezen. Ze noemen dit ‘novena’, 9 dagen voor Kerstmis lezen ze elke avond een stuk uit de Bijbel en zingen ze liedjes bij vrienden of familie. Daarna hebben we alles lekker opgesmuld. Het was al 2 maand geleden dat ik lasagne had gegeten! De volgende keer maken we pizza’s, ik kijk er al naar uit.

In het weekend heb ik veel geholpen in de winkel van mijn mama. Het is druk met de Kerstdagen. We zijn zondag nieuwe inkopen gaan doen in Cotacatchi. Handtassen, portefeuilles, centuren… Daarna hebben we de familie bezocht. We kwamen pas om half 10 thuis en dan hadden ze nog zin in kip met frieten. Ik heb voor fruit gekozen hoor zo laat op de avond! Dan vragen ze zich soms af waarom ze buikpijn hebben :D Normaal ging ik zondag ook zwemmen maar er was geen tijd voor, ik heb dan maar een toertje gelopen. Maar in die hitte hou ik het toch niet zo heel lang vol. Hopelijk is het zwembad tijdens de vakantiedagen open dan kan ik mijn schade een beetje inhalen.

Vandaag (maandag)  hebben alle kinderen van de foundation waar Rachel bij werkt koekjes, kleurpotloden en een mango gekregen. We hebben samen opnieuw onze liedjes voor ze gezongen en zij hebben ook voor ons gezongen. Helaas was er een accidentje bij, Cindy was gevallen met haar oor tegen de rand van het bord. Ze hebben het gelijmd bij de dokter. Ook was er een probleempje met Jenny die Dianita had geslaan. Dianita is dat meisje die niet durft spelen of praten door een of ander trauma in het verleden. Gelukkig vertrouwt ze mij zeer goed en hoop ik dat ze snel zal durven praten. Ze kwam naar me toe en ik heb haar getroost want ze snikte ongelooflijk hard. Daarna heb ik eindelijk mijn spelletjes over de dagen van de week kunnen afwerken. Maar het blijft moeilijk voor hen. Ik ga er nog een paar lessen aan moeten besteden denk ik. De dagen van de week in het Engels zijn ook niet  gemakkelijk en helemaal anders dan in het Spaans. Deze middag zijn we met de foundation gaan eten om het jaar af te ronden. Het was héél lekker en gezellig. Ik heb een gevulde advocaat gegeten met kip en coctailsaus , als hoofdgerecht koos ik kip met frietjes en wijnsaus. Jean kon het weer niet laten om een grapje uit te halen met de bedienster. Hij zei dat het eten niet goed genoeg was. Daarna wachtte hij even om uiteindelijk te zeggen: ja want kijk ons Sandra leeft nog steeds. :D Ik ben op de terugweg nog op de ponchomarkt gestopt om iets voor Monica te kopen. Het zijn uiteindelijk oorringen, een sjaal en een armband geworden. Hopelijk vindt ze het mooi, maar hier geven ze vaak rare cadeaus dus ik denk dat ik me hierin geen zorgen hoef te maken. En tante Geertrui voor jou heb ik een masker gekocht zoals je aan mama had gevraagd, ik heb het mooiste eruit gekozen. Hopelijk vind je het zelf ook een mooieke.

Tot de volgende!
Veel groetjes,
Silke
Geertrui Callewaert
12/28/2011 05:20:50 pm

Dag Silke,

ik ben hier met plezier Uw belevenissen aan het lezen (het is mij eindelijk gelukt om de link te vinden!) , en ik lees dat je al een masker gekocht hebt, ik ben nieuwsgierig want dat masker op de benefiet vond ik prachtig. Ik had er graag een gehad voor de kleinkinderen... Laat eens weten hoeveel het kost dan schrijf ik onmiddelijk over want het is niet de bedoeling dat je dat geld voorschiet. Ik hoorde dat tante Moniek toch op bezoek gaat komen, dat lijkt mij een buitenkans en een goed idee.

We wensen U een prettige feestperiode...
tante Geertrui

Reply
1/24/2012 09:29:11 pm

Nice info bro

Reply

Nice one info, thx

Reply
3/25/2012 02:05:52 pm

THX for info

Reply



Leave a Reply.