Donderdag heb ik de kinderen ‘we wish you a Merry Christmas’ aangeleerd. Binnenkort hebben we een kerstfeestje en het is wel leuk om ze in het Engels te laten zingen. Het lukte behoorlijk goed. In de namiddag hebben Hans en ik de quinoahamburgers met yoghurtsaus uitgeprobeerd. We hebben heel wat afgelachen vooraleer er een degelijke hamburger van terecht kwam. Maar de gelukte hamburgertjes waren wel lekker!

Vrijdag was het op school groot feest. De laatste dag van Hans ging niet ongemerkt voorbij.  Iedereen op school was mooi verkleed in de traditionele kledij. We hebben lekker gegeten. En daarna heeft iedereen gezongen en gedanst. Het was een prachtige dag! Hans heeft ongelooflijk veel cadeautjes gekregen van alle kinderen. Wat eigenlijk echt niet nodig was, maar dat is hier nu eenmaal de gewoonte. Ze hebben geen centen maar om dat cadeautje te kunnen kopen doen ze alles. Er zaten armbandjes, sjaals, wanten, tekeningen, schoenen, een klokje, sinterklaasbeeldjes, beertjes… bij.  Het was precies de verjaardag van Hans. ’s Avonds is Hans bij ons thuis gekomen om nog een stapje in de wereld te zetten. Samen met mijn broer zijn we naar de Tsunami gegaan. Dat is een plaatselijk discotheekje. Het was super plezant! We zijn Hans wel kwijt gespeeld en die is dus in Ibarra verdwaald geraakt. Maar zo’n avonturier kan daar wel tegen :D Het heeft me wel een slapeloze nacht bezorgt want ik was behoorlijk ongerust. 

Zaterdag moesten we vroeg uit te veren want mijn broer had diploma-uitreiking op de universiteit.  We hebben ons allemaal mooi opgekleed om er een paar uur in een heet auditorium te gaan zitten. Het was echt een broeiend hete dag. Meer dan 30 graden als je het mij vraagt! De diploma’s kwamen al snel van past om het gezicht een beetje te verfrissen. Na de uitreiking werden er duizenden foto’s getrokken. Daarna zijn we lekker gaan eten met de familie in de Conquistator. Dat is een hotel aan het meer van Yahuarcocha. Eerst kregen we lekkere wijn met een schijf witte ananas. Daarna 2 kippenbillen met Guacamolesaus. Vervolgens een lekker soepje en ons hoofdgerecht dat bestond uit kip met vis, frieten met rijst en groentjes. Op het einde was er lekkere ijstaart. Ik heb 3 stukken gegeten want de rest moest dat niet hebben.  Een welkome verfrissing dat ijsje! De familie is na het eten bij ons thuis gekomen om eentje te drinken. Allemaal samen gezellig in het salon. Daarna moest mijn broer een toost geven. Hij heeft iedereen persoonlijk in de bloemetjes gezet en gezegd hoe belangrijk iedereen wel voor hem is. Mijn mama moest er bij wenen, hij heeft echt mooie dingen gezegd. Daarna heeft ieder van ons ook Juanito gefeliciteerd. Zus is dan ook beginnen wenen en uiteindelijk kon ik mijn traantjes ook niet meer bedwingen toen ik  de familie bedankte voor hun gastvrijheid en de liefde die ze me geven. Mijn gekke nonkel heeft de hele verdere namiddag mopjes zitten vertellen. Hij is echt de grootste onnozelaar. De whisky ging er snel door en mijn wijnkarton ook! Even later werd de salontafel aan de kant geschoven en stonden we gezellig te dansen. Ik ging even naar mijn kamer een pull halen en ben per ongeluk op mijn bed in slaap gevallen. 2 uur later had iedereen al gegeten en kwamen ze me wakker maken om naar de discotheek te gaan. Ik wist niet wat me overkwam want ik had niet eens door dat ik in slaap gedommeld was. Ondertussen waren er ook nog vrienden van mijn broer bij ons thuis. We zijn met z’n allen nog een hele tijd gaan dansen en om 2 uur ben ik (opnieuw) uitgeput  in slaap gevallen.

Zondag heb ik samen met Hans marsepein en pannenkoeken gemaakt. Ik was al van donderdag begonnen om met een steen mijn amandelnoten fijn te stampen. Ze verkopen hier enkel de noten. Ik draaide de bolletjes en Hans deed er cacaopoeder rond. We hebben daarna wel zeker 35 pannenkoeken gebakken. Super lekkere! Ze vielen in de smaak! In de late namiddag hebben we foute Belgische liedjes gezocht op youtube en ze luidkeels meegezongen. ‘potverdikke it’s great to be a Belgian’, ‘blijf aan de schoolpoort staan’, ‘ik voel me zo verdomd alleen’ en ‘ik ben een vent’ zijn maar enkele van de liedjes die gepasseerd zijn. Mijn broer had veel plezier in de kamer naast ons met ons ‘gezang’. Plots viel het ons in dat we nog om cavia moesten en die restauranten sluiten redelijk vroeg. We moesten zeker nog eentje hebben want Hans had ze nog nooit geproefd. Toen we er aankwamen gingen de deuren net dicht. Gelukkig waren het vriendelijke mensen en ze hebben wee open gedaan. We hebben zelfs de eer gekregen om een kijkje te nemen waar de cavia’s geslacht worden. Gruwelijk!! Foto’s volgen (voor diegenen die ze willen zien)…

Maandag hebben we geoefend op de vruchten in het Spaans. Volgende maandag is het blijkbaar examen Engels en ik wist daar zelf nog niets van. Ik ben die avond nog snel om enkele werkboeken gegaan om er oefeningen uit te halen voor het examen. Ik zal waarschijnlijk 4 verschillende examens moeten maken van 4 niveau’s. Het laagste niveau moet enkel kopiëren zonder fouten. Het 2de niveau moet verbinden. Het 3de niveau krijgt woorden waarin letters ontbreken en het moeilijkste niveau moet de woorden kennen. Ik hoop dat het zo goed zal zijn. Het is echt moeilijk om in te schatten wie wat kan. Ik heb er eigenlijk wel stress voor, meer dan de kinderen :D Het is hier gewoon zo dat als kinderen slechte punten hebben dat het de leerkracht haar schuld is. Dan ben je een slechte leerkracht. Het is hier de gewoonte om extreem goede punten te geven terwijl ze er soms echt niets van bakken. Mijn zus bijvoorbeeld studeert rechten en zit in haar 3de jaar. Ze had 2 weken geleden 4 examens en zat 4 dagen voor haar examens niet op haar kot maar thuis. Ik heb ze geen boek zien open doen en niets zien leren. Vorige week kreeg ze haar punten: 4 keer 18 op 20. Daar klopt volgens mij iets niet.

Gisteren heb ik met de kruiwagen van de bureau naar school gereden. Hij zat vol spullen voor de keuken die van een vorig project van ECASSEF waren. Aangezien er wel redelijk wat dingen ontbreken op school was dit meer dan welkom! Ze waren reuze blij. Daarna heb ik herhalingsoefeningen gemaakt en al een kladversie van het examen. Ik ben ook even naar de ponchomarkt geweest om er een afscheidscadeautje te zoeken, ik heb ook nog iets heel tofs gekocht voor Thor. Bij deze proficiat Anneleen, Stijn en Amber met het kleintje! Ik kan al niet wachten om de foto’s te bewonderen! En proficiat aan meter Charlotte :D Je gaat dat goed doen, het eerste jongentje in de familie zal verwend worden! In de namiddag heb ik met Juanita deegstrikjes geschilderd in groen en rood om op de kaartjes van de adoptiekinderen te kleven.

Vandaag 30 november heb ik de mapjes van Engels met de kinderen in orde gebracht. We hebben wat herhalingsoefeningen gemaakt en ik heb uitgelegd wat ze moeten kennen tegen maandag. Ik hoop maar dat ze zich een beetje gaan inzetten maar ik heb een sterk vermoeden dat er maar enkelen hun best gaan doen… Deze middag heeft Hans me op een broodje getrakteerd. Heerlijk! Echte Hollandse kaas (bijna niet te vinden), hesp, salami en groentjes. Normaal ging ik deze namiddag in de moestuin werken maar toen ik op school aankwam was het blijkbaar afgelast. Geen idee waarom, maar ze waren het mij duidelijk vergeten zeggen. Ik ben dan maar naar huis gegaan want het internet op de bureau werkt momenteel maar traagjes.

Zo, dat was weer een hele boterham!

Muchos besos,

Silke

monika en dirk
12/3/2011 12:52:32 am

dag Silke,
heb zojuist je laatste verslag gelezen. jammer dat Hans vertrokken is.Het is toch leuk als er iemand is die dezelfde idealen heeft.Binnenkort komt Cil, een gedreven persoon.Hou je goed en wees voorzichtig... mama

Reply
1/25/2012 07:56:48 am

nice post

Reply
1/26/2012 08:19:21 am

Nice one info, thanks

Reply
3/21/2012 04:59:02 pm

Many thanks for info

Reply
3/22/2012 10:19:12 pm

Appreciate your details

Reply
3/30/2012 04:12:42 am

nice post

Reply
7/15/2012 08:15:29 pm

This write-up gives the light in which we can observe the reality. This is extremely good one and gives in-depth details. Thanks for this good write-up.

Reply
7/17/2012 02:30:47 pm

I totally agree , I completely hate the �Hey there, I subscribed to your RSS Feed� type of comments on my weblog. Nevertheless I do get a kick out of comment spam that has totally no benefit for the guy spamming , broken links , no anchor text ,ect. I guess I need to be upset slightly a lot more about it , but akismet is so excellent about catching items any far more.

Reply
3/30/2013 08:42:52 pm

I together with my pals appeared to be taking note of the best helpful tips located on your website then instantly came up with a horrible suspicion I never expressed respect to the blog owner for those tips. All of the young boys had been warmed to study all of them and already have in reality been tapping into these things. Thanks for truly being quite kind and then for picking out these kinds of really good topics most people are really desirous to learn about. My very own honest apologies for not saying thanks to you sooner.

Reply
3/31/2013 12:27:31 am

I'm usually to running a blog and i really recognize your content. The article has really peaks my interest. I'm going to bookmark your site and preserve checking for new information.

Reply



Leave a Reply.